lolo

    jag studerar tredje året på gymnasium på teknikprogrammet, och jag tänker att plugga vidare med apotekarprogrammet men jag har inte läst Kemi2 eller biologi eftersom dessa ämnen finns ej i teknikprogrammet, Så behöver jag att läsa bara kemi2 och biologi2 i CVL och hoppa över biologi 1 eller man måste läsa bilogi 1 också för att ha områdesbehörightet A13/13 ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Iolo,
    du behöver kunna uppvisa godkända betyg i Kemi 2 och i biologi 2 men biologi 2 bygger på biologi 1 och det är därför mycket svårt (kanske omöjligt) att få godkänt betyg i biologi 2 om man inte har läst biologi 1.

    Till prövningar får man anmäla sig - till vilka kurser som helst och i hela Sverige, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i - prövningsavgift är 500 kr; svårt att hitta var man kan anmäla sig - men hittar man - så får man göra prövningar och man behöver inte uppvisa några betyg på kurser man läst innan... så om du t.ex genom en prövning får godkänt betyg i biologi 2 - så är det jättebra! Men ska du söka läsa på komvux - då brukar komvux vilja ge dig plats på biologi 1 först och se att du klarar av den kursen; och sedan - endast i fall du fick godkänt betyg i biologi 1, ge dig plats på biologi 2.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L.

    Liselotte

    Du vill plugga vidare på Apotekarprogrammet. Men kika på >>>yrke/apotekstekniker - till yrkeshögskoleutbildning som leder till yrket Apotekstekniker blir du med stor sannolikhet behörig - när du slutar på gymnasiet, men även obehöriga kan ev komma in på en yh-utbildning, detta för att yrkeshögskola kan ta in obehöriga.

    Se på yhguiden.se/resultat?Education  - vilka yrkeshögskoleutbildningar som finns att söka till, som leder till yrket Apotekstekniker.