Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32174 frågor besvarade.
Orättvist bedömd i engelska 5?
1Poäng
coola07an
hej! Jag låg alltid på A (kanske något B här och där) i engelska i grundskolan, men nu i 1:an när jag har engelska 5 får jag alltid E eller kanske ett svagt D på både min muntliga och skriftliga förmåga. Jag är rätt säker på att jag inte fick glädjebetyg i grundskolan (de flesta fick inte A i engelska och mina betyg på nationella motsvarar mitt slutbetyg), och när jag läser igenom bedömningsanvisningarna och exempeltexterna för engelska 5 (av göteborgs universitet) märker både jag, mina föräldrar och mina vänner att nivån är väldigt låg i jämförelse med hur jag (och andra i min klass som fått samma betyg) skriver. Det är inte bara jag som har fått till väldigt låga resultat i engelska, utan i princip varenda person i hela min klass fick det. Tex fick en tjej som gick i min klass C för hennes muntliga förmåga i engelska 5 , trots pratar nästan perfekt engelska och har brittiska föräldrar. Vidare fick flera av mina klasskompisar som låg på C i grundskolan nu F eller ett svagt E. De jag har pratat med säger också att det inte ska skilja så värst mycket mellan engelskan i 9:an och engelska 5, så utifrån det, min research och hur låga betyg jag och mina klasskompisar får drar jag slutsatsen att min lärare nog är för hård med betygen (det finns dock en chans att hon bedömer helt riktigt, jag är ju ingen lärare så jag kan inte säga något säkert.).
Min fråga är nu vad jag kan göra? Mitt engelskabetyg kommer att dra ner min merit ganska mycket, och det känns som att jag inte kommer att kunna komma in på någon utbildning/universitet som jag vill plugga/plugga på. Det känns också ganska orättvist att ha en sån här lärare. Har man inte som elev rätt till neutral/"rätt"/rättvis bedömning? Jag har pratat med min programrektor, men vet inte om det går att göra nåt mer/vad programrektorn kommer att göra.
Tack för svar och förlåt för luddig/ostrukturerad/dåligt utformad text!!
Hejsan, Det låter verkligen frustrerande att du upplever att ditt engelskbetyg inte återspeglar din verkliga kunskapsnivå. Men jag som är SYV sätter inga betyg och har inom min utbildning till SYV inte lärt mig betygskriterier eller hur betygssättningen bör gå till (för att det ingår inte i SYV-ens arbetsuppgifter). Betygssättningen är lärarens kompetensområde.
Här är några steg du kan ta för att hantera situationen: Samla bevis och dokumentation: Fortsätt att samla bevis för din engelska kompetens, såsom exempel på skriftliga arbeten, muntliga presentationer eller andra bedömningsuppgifter där du har presterat bra. Det kan också vara användbart att jämföra dina resultat med bedömningsanvisningarna och exempeltexterna för att visa skillnaden.
Prata med din lärare: Försök att ha en öppen och ärlig diskussion med din lärare om dina betyg och hur du upplever bedömningen. Be om konkret feedback och förklaringar till dina betyg för att förstå vad du kan förbättra.
Om du av din lärare ej lyckas få svar som du kan förstå & acceptera, prata i så fall med rektorn: På varje skola är det skolledare/rektor som är ytterst ansvarig. Berätta för rektorn om hur du upplever situationen och se om hen kan hjälpa till att lösa problemet eller förklara bedömningsprocessen för dig.
Tänk på alternativa vägar: Om du inte lyckas påverka ditt betyg kan du vid ett senare tillfälle försöka få högre betyg genom en prövning. Du kan också fundera på om du, efter gymnasiet, kan söka till utbildningar i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex söka till yrkeshögskola som inte lägger lika stor vikt vid betyg. Utbud av YH-utbildningar kan du se på www.yhguiden.se
Att kämpa för rättvis bedömning är viktigt, men det är också viktigt att komma ihåg att ett enda betyg inte kommer att definiera din framtid. Genom att fortsätta göra ditt bästa i varje kurs du läser och genom att samtidigt följa dina intressen och passioner kommer du att hitta vägar till framgång trots de hinder du ev. stöter på. Lycka till!
Hej! Jag har fullständig behörighet till de program jag vill söka på högskola/universitet men jag tror inte jag kommer kunna komma in eftersom jag tror att jag har för lågt meritvärde. Jag vill därför plugga till nu så jag får...
Anna: :
Hej Moa,
om du redan nu - innan komplettering - är behörig kommer du även fortsättningsvis prövas i BI med det meritvärde som du har nu.Om du senare höjer ditt meritvärde, kommer du prövas... Läs hela svaret
Hej! Jag har en fråga om matematik. Om en person har aldrig studerat matematik, börjar hen från matematik grundläggande delkurs 1 och sedan fortsätter delkurs 2, 3, 4 och då hen kan börja med matematik 1a eller 2a eller 3b? Eller kan hen börja direkt...
Julia: :
Hej Erica,Matematik 1a är första kurs i matematik på gymnasial nivå. Förkunskaper som krävs för att ha en rimlig chans att klara av få godkänt betyg i Matematik 1a är kunskaper i... Läs hela svaret
Hej! Jag har fullständiga betyg från gymnasiet (läste 27 betyg å alla är godkända) + gymnasieexamen. Nu har jag kommit in på ett program i Ume universitet men är Icke nöjd. Nu går tankarna fram och tillbaka, dels jag står reserv...
Julia: :
Hej!du kan söka läsa på komvux när du fortfarande är inskriven på din högskoleutbildning. Det finns många som läser på högskola och... Läs hela svaret
Hej, jag har tänkt att gå tandläkarprogrammet efter gymnasiet, jag går samhällsprogrammet 1an, jag har tänkt lägga till natur2 och matte3 som individuella val. Men man behöver matte4 för det programmet, läser man det i komvux eller hur...
Mikael: :
Hej,för särskild behörighet till tandläkarprogrammet på de svenska lärosätena behöver du ha godkända betyg i Matematik4, Fysik2, Kemi2, Biologi2.Matematik 4 är en... Läs hela svaret