Ronaldo
    Hej på er!

    Jag har redan skrivit angående detta med val av utbildning. Jag hade så svårt att välja mellan (1ahand) systemutveckling, (2a) basår för maskiningenjör & (3e) Statsvetare att jag struntade i att svara på första antagningsbeskedet för hösten 2017. Faktum är att jag faktiskt kom in på mitt förstahandsval, vilket som sagt var systemutveckling. Men eftersom att jag inte svarade, förlorade jag den platsen, vilket jag nu ångrar.

    Jag gjorde istället en senanmälan, och där kom jag istället in på basår för maskiningenjör (2ahand), samt Ämneslärarprogrammet - Samhällskunskap för gymnasiet. Ämneslärarprogrammet står på plats 15 i rangordningen för vilka program jag vill ha.

    Jag är nu istället placerad som reserv inför systemutvecklarprogrammet. Har jag chans att komma in på systemutveckling om det står följande: "Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 80

    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 0"

    Hur stor är den chansen att jag kommer in på mitt förstahandsval (Systemutvecklare) igen?

    Vilken utav följande har bäst framtida visioner: systemutvecklare, maskiningenjör, statsvetare eller ämneslärare (samhällskunskap i gymnasiet)? Tänker utifrån lön, arbetsförhållanden, och arbetstillgänglighet överhuvudtaget.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronaldo!

    Ang. om du har chans att komma in från Reserv när du är reserv nr.80 så tror jag det blir svårt... dvs jag tror inte du kommer in. Men, teoretiskt sett, finns det ju alltid en liten chans. Realistiskt sett, tror jag, som sagt, inte du kommer in.

    Ang. din andra fråga:
    Vilken utav följande har bäst framtida visioner: systemutvecklare, maskiningenjör, statsvetare eller ämneslärare (samhällskunskap i gymnasiet)? Tänker utifrån lön, arbetsförhållanden, och arbetstillgänglighet överhuvudtaget. ... så vill jag i första hand hänvisa till att du tittar på yrkespresentationerna på www.framtid.se - Systemutvecklare>>; Maskiningenjör>>; Statsvetare>>; Ämneslärare>>.

    Det är mycket viktig fråga du ställer, om att jämföra lön, arbetsförhållanden och hur svårt/lätt det blir att få jobb inom olika yrken, men tyvärr så är det extremt svårt att ge ett konkret svar.

    Det är ju ingen som kan se in i framtiden. Prognoser görs för olika yrken, men de kan slå fel. Hur löneutvecklingen inom olika yrken blir, finns det också prognoser, men de kan också slå fel. Sedan finns det exempel på att folk har både mycket lägre och mycket högre löner än genomsnittet eller det som är "vanligt", pga Individuell lönesättning.

    Arbetsförhållanden för Ämneslärare, tror jag, du har en bra uppfattning om. Men även här finns det rätt så olika villkor på olika skolor: mycket beror på vem rektor är. Rektor sätter "ton" för hela skolan. Det är mycket mer ordning på vissa skolor än på andra; klassstorlek varierar också mellan olika skolor.

    Du blir med stor sannolikhet besviken på mitt svar men jag kan, ärligt talat, inte ge ett bättre svar. Du får hemskt gärna samråda med många olika personer: gå prata med SYV på komvux i din kommun; be att få träffa en arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen; ställ frågor i olika forum... Jag blir glad om du får ett bättre svar någonannanstans. Du får då gärna återkomma och berätta vilket svar du fick som du tycker hjälpte dig att bestämma dig vilken utbildning du vill satsa på!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA