Klaus
    Hej

    Jag har examen i det humanistiska programmet. Jag fixar några betyg (svenska, engelska osv) för att få A i dem. Mitt snitt kommer ligga runt 22.10 efter att ha fixat A i dessa ämnen.

    Jag tänkte läsa basår på folkhögskola för att få behörighet till läkarprogrammet men då behöver jag ett betyg i matte 2 inför det. Men jag har märkt när man gör prövning så skickas betyget automatiskt till antagning.se.

    Min fråga är: mitt mål med prövningen i matte 2 är att fixa E för att bli behörig till basåret i folkhögskola. Men kommer matte 2 betyget inkluderas i mitt merit då jag nämnde tidigare att prövningar blir inräknade i antagning.se automatiskt...?

    Jag vill verkligen inte att matte 2 betyget räknas in då mitt snitt kommer sjunka.

    Som sagt, syftet med att få betyg i matte 2 är endast att bli antagen till naturvetenskapligt basår på en folkhögskola MEN ej inkludera det i snittet då det kan sänka det... funkar det?

    Hoppas ni fattar vad jag menar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Klaus,

    om du har Examensbevis från gymnasiet - har du grundläggande behörighet till högskola på det dokumentet. Såsom vi tolkar reglerna, bör inte antagning.se räknad in matte 2 betyget in i ditt jämförelsetal när du senare söker till läkarprogrammet som som kräver godkänt betyg i matematik 4.
    Varför betygen skickas till Antagning.se är - för att om skola där du gör prövning är ansluten till BEDA, gemensamma betygsdatabasen, skickas betygen in till antagning.se. BEDA eller din skola vet ju inte vilken utbildning du kommer att söka eller vilka studier du har för avsikt att bedriva senare.... Skulle det t.ex bli så att du ej skaffar dig högre behörighet i matte än matte 2 och söker till Sjuksköterskeprogrammet, kommer matte 2 betyg räknas in, för att det betyget krävs för Särskild behörighet till sjuksköterskepr.

    Eller om du ej skaffar dig högre behörighet än matte 2, och söker t.ex till juristprogrammet, där matte ej krävs för särskild behörighet; i detta fallet ger matte 2 dig Meritpoäng och då räknas betyget in i ditt jämförelsetal, av den anledning.

    Generellt sett, så räknar Antagning.se endast in de betygen som MÅSTE räknas in + de betygen /av de som får räknas in/ som Höjer ditt meritvärde. Därför är det ofarligt att se till att Antagning.se har tillgång till alla dina betyg.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia syv

    • : Hej! Så i mitt fall kommer matte 2 ej vara inkluderat i snittet när jag har sökt till läkarprogrammet (efter fullbordad basår på folkhögskola)? Korrekt?
    • Anna : japp! så är det! :) Så tolkar i alla fall vi reglerna, så som de är formulerade idag. Men det finns ju ingen anledning att ej få så högt betyg du kan få. Dina framtida planer kan ändras. Reglerna kan också ändras. gör därför ditt bästa och få så högt betyg du kan få!