Dada
    Hejsan!
    Jag försöker hjälpa en vän till mig genom att jag själv frågar er om hennes situation!
    Hon tog examen i elektronik från hemlandet för flera år sen och nu har hon fått betyg på Svenska som andra språk 1 resp 2 och 3. Plus Engelska 6 och Samhälle 1. Men numera går hon på kursen fysik 2 för att hon tänker sig ansöka och plugga till matematik och fysik lärare på KPU universitetet. Alltså hon vill utveckla sig på fysik2 som inte behövs för att vara behörig på programmet. Frågan är om hon får ett lågt betyg på Fysik 2, kommer detta påverka hennes poäng och merit poäng? Om inte, kan det vara så att fysiken kan ge henne lite mer meritpoäng?!
    Tack på förhand!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dada,

    för att bli lärare i fysik och matematik - så måste man ha godkänt betyg i fysik 2.

    Fysik 2 kurs krävs alltså för Särskild behörighet.

    Heja på din kompis så att hen ska få så högt betyg hen kan få i den kursen och i alla andra kurser!

    Bästa hälsningar

    ANNA