Jack
    Behöver man betala tillbaka studiebidraget om man inte får godkänt på en kurs på universitetsstudier?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jack,
    det är CSN som bestämmer, men så vitt vi förstår de nuvarande reglerna - så har man rätt att behålla studiemedel så länge man studerar i den omfattningen som studiemedel blev beviljad för (ex. för Heltidsstudier eller för studier på 75% eller för halvtidsstudier). Om man går ner i omfattning, ex. från heltid till 75% eller från 75% till halvtid, eller om man avbryter sina studier helt - måste man genast meddela CSN om det (i annat fall kan man bli återbetalningsskyldig för de veckorna som man fick för mycket pengar).
    Men om man bedriver studier i rätt omfattning - behåller man pengarna även om man får icke-godkända betyg på universitetskurserna.

    Dock när man ansöker om studiemedel för nästa period - t.ex för nästa läsår - så tittar CSN på studieresultat och kan göra Avslag pga otillfredställande studieresultat; man kanske inte får studiemedel för fortsatta studier.
    För mer info se www.csn.se eller kontakta CSN och fråga dem.
    Hälsningar
    Peter syv