Emma
    Jag vill plugga till beteendevetare men vet inte om jag ska välja inriktning pedagogik eller psykologi. Det ämnet jag väljer får jag en kandidatexamen i. Vad arbetar man med i de olika inriktningarna? Är det någon av dom som lättare leder till jobb?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    Har man som beteendevetare pedagogik som sitt huvudområde kan man t.ex arbeta med "hemmasittare" (ungdomar som inte går i skoIa och inte aktivt söker jobb) och ha sin anstäIIning inom "närvaroteamet" på kommunens Barn- och utbiIdningsförvaItningen. Man kan t.ex ha arbetstiteI som KAA-ansvarig eller ProjektIedare för någon "närvaroförbättrings-" eIIer "trivseI-i-skoIan" projekt. Se även yrkespresentation "Pedagog".
    Andra yrken som en beteendevetare med pedagotisk inriktning kan jobba inom är t.ex: Samhälls- eller kommunvägledare.

    Med en högskoleutbildning i psykologi men utan examen från psykologprogrammet kan man kanske jobba som Psykologisk coach.

    Beteendevetare med vardera inriktning (pedagogik eller psykologi) kan t.ex jobba som Jobbcoach eller Karriärcoach.

    Yrket BETEENDEVETARE är, annars, i Sverige icke-reglerat; alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha eller vilka arbetstitlar eller arbetsuppgifter man kan förvänta sig efter genomgången utbildning.
    ***