Matilda
    Hejsan!
    Jag går nu sista året på samhällsvetenskapliga programmet. Jag är godkänd i alla ämnen utom matte 2b. Grejen är att i höst flyttar jag till Australien och är där på obestämd tid. Min fråga är kan jag läsa matte 2b på komvux på distans? Och hur blir de då när man ska göra slutproven måste jag flyga hem till Sverige?

    MVH Matilda

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Matilda,

    det är olika vad komvux i olika kommuner erbjuder. De flesta kommuner brukar erbjuda läsa mattekurser på distans. Men du får höra med komvux i den kommunen där du är folkbokförd, för att det är där du ska få läsa. Om din kommun kan erbjuda dig läsa matte 2 på distans (utan träffar) så kan även möjlighet finnas att göra prov på distans, men det är inte några generella regler, utan löses "på plats", lokalt. Om din kommun kräver att du ska göra slutprovet på plats, måste du i så fall komma och göra provet på plats.
    En annan variant är att du skaffar dig kunskaper på ngt. sätt - hur du vill och kan, ex. genom självstudier och gör sedan en prövning. Prövning kan man endast göra på plats, ej på distans. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr.
    Det är mycket fördelaktigt för dig att försöka läsa på och göra prövning innan du får ut ditt examensbevis och få godkänt betyg i matte 2b in i ditt examensbevis. Känner du till matteboken.se och mattecentrum.se - gratis hjälp med matten....

    Om du blir folkbokförd utanför Sverige, är det inte alls säkert att du kan läsa gymnasiala kurser i Sverige; detta pga det är din "hemkommun", folkbokföringskommun som ska ge dig undervisning och om du ej har folkbokföringskommun i Sverige - så kan det mycket väl vara så att du ej kan få någon undervisning, varken sig på distans eller på ngt. annat sätt.