Sally

    Hej! Jag kommer börja jobba 50 procent och vill då i samband med det börja plugga (på distans). Jag vill i framtiden starta eget företag men skulle behöva lite mer information och utbildning om hur det ska gå till på bästa sätt med administrativa uppgifter mm. Var ska jag vända mig och vilka kurser skulle passa bäst? Utbildningen ska helst vara csn-berättigad. Finns det någon kurs som innehåller lite allt som kan vara bra att kunna eller ska jag gå ett längre program?

    • Ludmila :

      Jag ställde din fråga till Arbetsförmedlingen & fick följande svar: hänvisa till www.verksamt.se. Där finns mycket relevant information. Bland annat utbildningar som anordnas i hemregionen: www.verksamt.se/web/region . Vänligen Arbetsförmedlingen sökande Tel: 0771- 416 416

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sally,
    Arbetsförmedlingen brukar erbjuda infomöten och även några-veckors kurser för de som vill starta eget; oftast är det arbetssökande inskrivna på AF som får gå på dem, men fråga om du kan delta - i alla fall i Infomötet. Om du ska jobba 50% kanske du kan bli inskriven på AF som "halvtidsarbetslös" och har i så fall rätt att delta i infomöten och förhoppningsvis även kan få gå på den några veckorslånga kurs för blivande företagare.
    Ang. distans-utbildning som skulle vara studiemedelsberättigad i ekonomi-admin för blivande företagare, känner tyvärr ingen sådan. Ska samråda med kollegorna men du får också leta info och meddela mig/oss om du hittar; vi får helt enkelt hjälpas åt.

    Tips! Kika på Framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare och i yrkespresentationen där finns också ett antal länkar till relevanta hemsidor; kika på de hemsidorna och kontakta personal som jobbar med dem - kanske kan ngn av de tipsa om en passande utbildning, som du letar efter.