Rosita
    Hej!

    Jag drömmer om att jobba som forensiker och går just nu i niondeklass. Jag undrar om jag borde gå natur eller något enklare som samhällsprogrammet och vara ”garanterad” bra betyg. Jag har verkligen ingen aning vilket programm som är bäst att gå för att nå min dröm. Har en merit på 287,5 och kan därmed komma in på vilket program jag vill.

    Min andra fråga är vart det är bäst chans till jobb? Är det i Sverige eller utomlands, isåfall vart?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Rosita,

    kika gärna på yrke/forensiker >>, brottsplatsundersökare >>, mordutrdare >>IT-forensiker >>forensisk accountant >> och kriminaltekniker >> samt polis <<.

    Forensiker kan man grovt dela upp i 2 kategorier - de som undersöker brottsplatserna /som oftast i grunden är Poliser/ och de som jobbar på labbar /undersöker bevismaterial i labb-miljö och ej åker ut på brottsplatser alls/.
    Vill man jobba med att samla in bevis på brottsplatser - ska man helst gå Polisutbilnding och bli polis; och sedan inom polisen söka vidareutbildning till Kriminaltekniker/Brottsundersökare.

    Om man däremot vill undersöka bevismaterial i laboratoriemiljö - så är det kemist >>, biolog >> eller IT-specialist (om man vill undersöka datorer - info som man kan hitta på dator, alltså) man behöver bli.

    Vill man utbilda sig till kemist eller biolog, då är NA- inriknting naturvetenskap >> som rekommenderas för att läsa de kurser som krävs för behörighet till program  i kemi och biologi på högskolenivå.

    Polisutbildningen kräver inte att man på gymnasiet har läse kemi, biologi, fysik eller kurser inom data... däremot krävs det att man skaffar sig B-körkort (för personbil); att man klarar av fysiska och psykologiska tester och att man har gymnasiekompetens med ett antal godkända betyg. Alla kurser, godkända betyg i vilka krävs till polisutbildningen ingår även i NA-programmet;
    om du är osäker om du vill bli kriminaltekniker/brottspaltsundersökare eller jobba på en labb, kanske NA/naturvetenskap - att föredra. Då kan du välja sen, efter gymnasiet.