Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Max,

    det blir svårt att göra så som du vill och vi avråder från det.
    Jag ska förklara varför...
    När du är utomlands, bör du ha tid för att "ta in" utlandslivet; träffa nya människor, läsa det som du läser utomlands (som inte följer det svenska lärosystemet) och har du tid över - bör du i så fall läsa en bok eller engagera dig i frivilligt välgörenhetsarbete; det är vad jag tycker.

    Att försöka läsa "dubbelt" - på 200% är inte bra; inte bra för din hälsa; det kan ha mycket negativa hälsoeffekter för dig på lång sikt och ingen blir glad av det.

    Men även om vi säger att du både vill, hinner, orkar och kan - så är då frågan HUR? en mycket intressant fråga i så fall; detta för att det idag ej finns ngt. upplägg för det... De distansstudier för gymnasieelever som finns är på Korrespondensgymnasiet>> - du måste konkurrera om plats; och det finns några Obligatoriska träffar varje år. Det är heltidsstudier. Tanken är att man endast läser den utbildningen och att man då befinner sig i Sverige - bl a för att kunna delta i de obligatoriska träffarna.
    ***

    Övriga distansstudier för gymnasieelever: Hermods distans erbjuder distansundervisning till svenska elever som pga föräldrarnas arbete bor utomlands. Du faller inte under den kategorin, om du åker till utllandet för att gå ett utbytesår.

    Ännu en variant är när Kommuner/utbildningsförvaltningar köper distansundervisning till elever som ej kan gå i skola, ex. en helförlamad elev eller en elev som är bärare av en mycket smittsam sjukdom - det är i sådana extrema fall som speciallösningar ordnas; detta pga det är både dyrt och besvärligt att ordna sådana lösningar.
    Om du kan gå i skola, kommer inte din kommun (utbildningsförvaltningen i din kommun) gå med på att köpa distansundervisning för dig; och speciellt när de vet att du läser redan en annan utbildning och kommer inte hinna/orka läsa ännu en distansutbildning mot en svensk gymnasieskola. Du får givetvis fråga. Jag blir mycket förvånad om du får ett positivt svar från din kommun.

    Du kan dock alltid bedriva självstudier. Inom matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för repetition och för självstudier. Läs/räkna dig igenom så många mattekurser du hinner och vill... redan nu eller när du är utomlands. Sedan blir det i så fall lätt att få A-betyg i de mattekurser du kommer att läsa när du är tillbaka i Sverige.
    Det går också att hitta andra bra sidor inom andra ämnen. Be dina lärare om tips om vilka hemsidor eller vilka kurser på Internet som de rekommenderar.
    Har man kunskaper, kan man sedan få betyg "på" sina kunskaper.

    Som sagt, vi känner inte till ngt. sådant upplägg som du söker efter. Vi avråder också från att ta på sig för mycket och riskera bli "utbränd". Vi tycker att du, som är mycket ung, "hinner" och att man ska även ha tid för vila/återhämtning och för "meningsfull fritid"/hobby>> och/eller för att engagera sig i välgörenhet/föreningslivet.

    Var god se gärna info på https://www.framtid.se/yrke/autodidakt
    och på https://www.framtid.se/yrke/volontar

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    L. :)

    Liselotte