Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    sjuksköterskeprogrammet är utbildning på högskolenivå och Grundläggande behörighet krävs. Har du Examensbevis?

    • : Hej. Ja,tog studenten så har bevis och är uska. Men undrar om jag har alla ämnen för att kunna söka till högskola och ssk utbildning?
    • Julia : Det finns flera olika "ersättningsmöjligheter" för kursen Naturkunskap 2, se bl a info på https://www.uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet-pa-annat-satt - för att vara 100% säker behöver du visa upp dina betyg till SYV på komvux eller göra ansökan till sjuksköterskeprogrammet och få behörighetsbedömning från Antagning.se, men som du beskriver dina betyg, så ser det "i mina ögon" som om du är behörig.