kristian
    Vilka universitet/högskolor finns det som ger möjlighet till praktik utomlands inom film och foto utbildningar?
    Vilken utbildning ska man ha för att bli fotograf eller filmskapare? Är det lätt att få jobb inom film och foto yrken?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian,

    det finns nog inte någon sammanställd info om vilka universitet/högskolor som ger möjlighet till praktik utomlands utan det får man se eller fråga på varje enskilt lärosäte; dessutom brukar det ofta vara så att det är inte alla studerande som får åka på utlandstermin - utan man ansöker på sina "meriter" som är tidigare betyg och motivering inkl. språkkunskaper på varför man är mest lämpad och så väljs några studerande ut som får åka på utlandspraktik; det är alltså konkurrens om platser på utlandspraktik, inte garanti-platser.
    Ang. de yrken som du är intresserad av - kika gärna på
    https://www.framtid.se/yrke/fotograf

    https://www.framtid.se/yrke/filmfotograf

    https://www.framtid.se/yrke/filmyrken

    ang. Lätt eller Svårt att få jobb som fotograf eller filmfotograf/filmskapare - så är det allt som oftast ej heltidsanställningar med månadslön, utan "projekt" - en film som "filmas" från ett visst datum till ett visst datum och lyckas man få jobb på det projektet, jippi!!! då jobbar man med det under några veckor eller månader och sedan får man "jaga" nästa projekt... så det är både spännande men även osäkert; går inte på förhand veta sin inkomst framöver.
    Har man de rätta kontakterna och är duktig, flexibel och har tur - kan man få jobba hela tiden; men det finns också exempel på att man trots alla sina goda egenskaper, kunskaper och meriter inte lyckas få jobb. Kan bero på ren otur också... :(
    Det går inte att ge några garantier.
    Det är därför bra att även ha "ett Annat yrke" i bagaget... som t.ex undersköterska eller taxi-förare... varför jag tog de 2 exemplen - är att inom de yrken kan man "hoppa in och ut" dvs ta vissa "pass" vid behov; inom många andra yrken är det svårt eller omöjligt att hoppa in-och-ut. Om man kan hoppa in-och.ut kan man i så fall tacka Ja till alla de film/foto projekt som man blir erbjuden, även med kort varsel... men för övrigt ha försörjning inom sitt andra, "inkomstbringande" yrke. Exemple på sådana "inkomstbringande" yrken är: Bussförare>>, Lärarvikarie /se yrkespresentation >>Juniorlärare/, personal inom Hemtjänst>>.