Daniel
    Hej!

    Jag går just nu tredje året gymnasiet, samhällsprogrammet och jag tänker på att plugga vidare till en psykolog. Problemet är att jag kommer gå ut med ungefär 19 merit poäng men det krävs minst 20 poäng för att bli antagen till psykologiprogrammet i Sverige. Jag vill inte läsa på komvux eftersom jag fick nyss reda på att det kommer ta mig minst 2 år för att komplettera allting i komvux och få upp mina betyg till 20 och det är för långt tid, och problemet är att jag kommer att hamna i en annan urvalsgrupp och det kommer ju påverkara antagningspoängen och i princip chanserna för mig att ens komma in i programmet. Därför har jag tänkt på högskoleprovet som en andra chans. Så klart vill jag inte riskera detta eftersom då sätter jag i princip hela min framtid på högskoleprovet och jag känner mig osäker när det kommer till det.

    Jag har läst moderna språk 1 och 2 och fått ett betyg på bägge två alltså C på spanska 1 och C på spanska 2, men nu vill jag byta ut mitt betyg på spanska 2 och vill istället läsa Danska 1 så att jag istället får ett A pga av mina grundkunskaper på danska, min fråga är, vad händer med mitt betyg på spanska 2 alltså kommer mina meriter att påverkas eller kommer danska 1 sättas som utökad?

    Min andra fråga är om jag kan studera psykolg programmet utanför Sverige men endast på Engelska. Kan jag läsa i Norge eller ett land i Skandinavien dock endast på engelska om ja, hur får jag tag på antagningspoängen för psykolog programmet i landet och hur överförs mitt svenska betyg in till deras system. Jag har redan kontaktat köpenhamnsuniversitet och de sa att psykolgprogrammet erbjuds endast på Danska, jag undrar i så fall om restan av skandinavien och möjligtvis Europa också.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    exakt hur ditt examensbevis kommer att se ut bör framgå av din individuella studieplanen. Det är inte förbjudet att ha 2 olika moderna språk inom de obligatoriska 200 poäng "moderna språk". Vilken eller vilka kurser som i ditt examensbevis kommer bli markerade med "U" - utökad kurs - bör också det framgå av din individuella studieplan. Prata med syv på din skola. Vi kan inte lova dig ngt. ang hur ditt examensbevis kommer att se ut - det är Rektor som är ytterst ansvarig, men ansvar brukar vara delegerat till SYV-en på gymnasiet eller till en biträdande rektor, ang. utformning av de individuella studieplanerna.

    Ang. höja ditt meritvärde - jag tänker på Meritpoängen. Engelska 7 ger 1.0 i merit; högre kurser i matte - och moderna språk 3 och 4 ger också meritpoäng. Du kan vinner på att försöka få godkänt betyg i Spanska 3 i stället för Danska 1.
    E i spanska 3 kommer ge dig större totalhöjning än A i danska 1 /pga mod.språk 3 ger meritpoäng/. Hänvisning: gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Ang. läsa till psykolog utanför Sverige
    Psykolog är i Sverige legitimationsyrke (reglerat yrke). Utbildningar från andra länder brukar inte godkännas "rakt av" utan kompletteringar brukar krävas; och det är inte alltid finns kurser som man skulle behöva läsa för att komplettera... så risken finns att med utländsk utbildning ej kunna få av Socialstyrelsen en svensk psykologlegitimation. Det finns stora fördelar i att utbilda sig i samma land där man senare vill jobba. Om du vill jobba i utlandet - fundera på i vilket land och sök utbildning i första hand i just det landet.

    Ang. om utbildning till psykolog kan i andra länder läsas på engelska - så har vi inte några färdiga uppgifter... kan du inte läsa på norska, som är rätt lik svenska? För att få svar ang. utbildningar utomlands - var god vänd dig till myndigheter/organisationer i respektive land. På studera.nu/studera-utomlands finns det länksamlingar uppdelade på 60 "vanligaste länder".