Hej Lina;
    vilka nya kurser som motsvarar de gamla gymnasiala kurserna - var god se Tabell för utbyteskomplettering;

    Enligt info på Universitets- och högskolerådets hemsida (Tabell för utbyteskomplettering) - se länk ovan i mitt svar, så motsvarande kurs till Specialidrott B är Idrottsspecialisering 3, och Specialidrott A har ingen motsvarande ny kurs och det går därför inte höja betyget i den kursen.
    Så, du ska söka var du kan göra prövning i Idrottsspecialisering 3.
    Jag gissar på att störst chans att hitta var den kursen erbjuds är på gymnasieskolorna som erbjuder RIG och NIU - Riksidrottsgymnasier och Nationellt erkända idrottsutbildningar.
    Din "gamla" gymnasieskola - där du läste kurser i specialidrott - fråga om de erbjuder läsa idrottsspecialisering 3 och i fall undervisning i den kursen pågår, måste också prövningar erbjudas.

    • Vägledare : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/katrinelundsgymnasiet erbjuder läsa idrottsspecialisering 3 och det är en kommunal gymnasieskola i Göteborg, därför borde prövning i den kursen erbjudas på Prövningsenheten i Göteborg.
    • Vägledare : Även den kommunala gymnasieskola i Lerum (nära Göteborg) erbjuder den kursen och därför måste prövning i den erbjudas i Lerums kommun. Kontakta i så fall komvux i Lerum för mer info.