Mika

    Hej! Jag gick ut Samhällsvetenskapliga programmet 2008 med godkända betyg i allt och skulle nu vilja höja ca fem betyg från G eller VG till MVG. Jag har förstått att prövning är det som gäller då. Har lite funderingar om detta: 1. Kurserna heter ju inte samma nu, men om jag t ex prövar i kursen som motsvarar Matematik A, ändras mitt betyg då? 2. Betygssättningen är ju inte samma nu, hur blir det då vid en prövning? Går man efter mitt gamla G/VG/MVG betygssystem då? Eller det nya? Och vad händer då om jag prövar och hamnar på ett betyg som enligt det nya betygssystemet ligger mittemellan VG och MVG? 3. Hur funkar det med de "lokala kurser" jag har i mitt slutbetyg, de ges ju inte längre. Kan jag byta ut dessa mot prövningar i helt nya kurser eller är det kört för all framtid att höja betygen i dessa? 4. Räknas ALLA betyg (som ligger inom ramen för 2500 poäng som mitt program var på) med, eller finns det vissa betyg som räknas bort om det är till fördel för mig? Tusen tack på förhand! Mika

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mika,

    det är endast i de kurser som har Motsvarande Nya kurser som du kan höja betygen; se Tabell för utbyteskomplettering. Motsvarande kurser till Matematik A är både Matematik 1a, 1b och 1c. Det är lättare att få högre betyg i matematik 1a och det är OK om du gör prövning i just matematik 1a.
    Betygen sätts i det nuvarande systemet. Siktar du på MVG - så är det betyget A nu för tiden.
    ***
    "mittemellan VG och MVG" är det betyget B.
    Om du hamnar där, alltså mittemellan, får du betyget B i så fall.

    Jag antar att du har ett Slutbetyg från 2008 och i så fall står reglerna på - Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010

    Alla betyg som finns i ditt Slutbetyg bidrar till jämförelsetalet/"snittet".
    Höjer du betygen i motsvarande kurser, räknas i så fall det högre betyget in i stället. Du kan inte byta kurser mot andra kurser som inte är "motsvarande".

    Och Tyvärr kan du inte höja betygen i de kurserna som inte finns i Tabellen för utbyteskomplettering. Det kan upplevas som orättvist, men det gäller ju alla som befinner sig i samma situation - och ite bara just Dig.
    Skulle det vara så att du vill höja betygen i flera kurser som ej går att höja i  -  så kanske det är bättre att satsa på Högskoleprovet i så fall, det svaret fick vi från flera sakkunniga när liknande frågor dök upp.