abdirahman
    Hej. Jag har tagit studenten nu i somras. Jag gick ut med 14,45 inkl meritpoäng. Jag hade dock inte fullt merit utan bara 2. För att gå på komvux måste man ha F i kursen och jag har inga F i mitt betyg. Anledningen till att jag fick så dåliga betyg var att jag inte satsade så högt då jag inte exakt visste vad jag skulle söka vidare till. Just nu går jag i en högskoleingenjör utbildning inom maskinteknik, men jag har insett att jag skulle hellre plugga något som industriell ekonomi istället och vill då komma in på tekniskt basår. För att komma in på tekniskt basår med kompletterade betyg behöver man 16-17. Och med högskoleprovet behöver man 1,05-1,15.

    Så min fråga är, ska jag satsa på högskoleprovet eller göra prövning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    det går att både göra Högskoleprovet Och göra prövningar. Det är inte en prövning utan många prövningar - en prövning för varje kurs.
    Kostnad för högskoleprovet är 450kr och varje prövning kostar 500kr. Det är svårt också att hitta var man kan göra prövningar... Högskoleprovet har däremot alla rätt att anmäla sig till - under anmälningsperioden.
    ****
    Så, mitt råd är att - anmäl dig till Högskoleprovet; och sedan se Om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar.

    Vänliga hälsningar
    L.

    Liselotte