Metterklus

    Hej, jag ska göra prövning i Fysik 2 den 28e maj och har sökt en ingenjörsutbildning nu till höst. Är inte behörig för utbildningen ännu då jag fick F i fysik 2 på gymnasiet. Tror att sista kompletteringsdag är den 20e juni så jag undrar ifall om mitt eventuella betyg efter prövningen kommer att hinna laddas upp innan dess och om jag då blir behörig för kursen och kan bli antagen?

    • Milla : Är det första delen i prövningen som du ska göra den 28 maj, eller sista?
    • Metterklus : Det står att man får laborations-uppgifter 2 veckor innan prövningen och att de måste vara gjorda innan prövningen äger rum, så jag antar sista?
    • Milla : Prövningsställena vet nog om sista kompletteringsdatumet den 20 juni och borde, om man tänker logiskt, göra sitt bästa för att ge betyg "i handen" till de prövande så att det blir möjligt (ej för sent) att komplettera sin anmälan till svensk högskole-universitetsutbildning till hösten 2024, men jag kan inte lova dig någonting; du måste få svar från prövningsstället ang. när du får ditt betyg. Sedan är det ditt ansvar att se till att betyget blir antagning.se tillhanda senast den 20 juni 2024.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Prövning består av minst två delar (ibland tre: för fysik-kursen kan laborationer ingå som en separat del av prövningen, alltså tredje del). Det brukar gå cirka 2 veckor mellan prövningsdelarna och sedan kan det ta några veckor innan man har prövnings-betyg "i handen". Jag kan inte svara på frågan om du hinner få ditt betyg innan 20 juni 2024. Du måste fråga om det där du anmälde dig till prövningen.

    Studie- och yrkesvägledare