Jonathan
    Hejsan mitt namn är Jonathan och jag har skrivit tidigare och frågat ang ämnen i fordon och transport programmet.

    Nu undrar jag lite ang programfördjupningar, jag ska börja 1:an nu om ca en vecka.
    I tvåan kommer jag välja transport om de utgör någon skillnad.
    Jag undrar vilka ämnen som jag får välja under programfördjupningar när jag går transport.

    Tack på förhand
    Mvh Jonathan

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    listan på möjliga programfördjupningar på FT är mycket lång... Du kan se hela den på >> Gymnasieguiden.se/program/FT/programplan/Programplan_FT.

    Eftersom inriktningskurser på inriktningen Transport utgör 500 poäng, har man plats för 700 poäng programfördjupningar om man läser inriktning Transport. Det är, alltså, 700 poäng från listan som består av många kurser som alla är möjliga att läsa som programfördjupande på FT. Men vad just din skola kan erbjuda - är en fråga som just din skola måste svara på. Det är ju tyvärr också lärarbrist! Sedan måste tillräckligt stort antal elever välja läsa samma kurs - för att man ska kunna forma en undervisnings-grupp. Det går ju inte att bedriva undervisning med en elev som läser kursen. Det skulle bli individuell undervisning i så fall och det har inte skolorna råd med.

    Så, en kortare lista att välja programfördjupningar från - måste du begära på din skola. Det kan också hända att skolan redan valde, på förhand, åt eleverna... och bara erbjuder läsa "de här och de här kurserna..." Som sagt, det är en fråga som din skola måste svara på - för att ingen annan vet det.
    Vänligen
    Julia syv
    P.S: på Rekarnegymnasiets hemsida hittade jag nu info om Programfördjupningar på FT (info är ca 14 månader gammal, dock - enligt datum  när sidan var uppdaterad... så jag vet inte om det fortfarande är aktuell info).