Jennie
    Hej
    Jag frågar åt en kvinna som är 44 år och utbildad lärare med validering från Polen (detta gjordes inför lärarlyft). Hon vill titta på möjligheter att studera psykologi men då helst på distans. Detta på grund av att hon då kan arbeta samtidigt. Jag hittar ingen sådan, endast heltid på plats. Finns ngn liknande utb som ni känner till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie, frågan är om personen som frågan gäller vill kunna få ut legitimation som psykolog i Sverige; eller om hon kan tänka sig läsa "lite psykologi" för att det är kul eller för att hon behöver lite mer kunskap inom det ämnet, men det "gör inget" om hon inte ska kunna få ut legitimation och kunna bli en leg.psykolog?
    ****
    Psykolog är i Sverige legitimationsyrke och examen från psykologprogrammer krävs /i grunden/. Psykologprogrammet är heltids fem-årig utbildning som är rätt så svår att komma in på (många söker med höga betyg).
    Kurser i psykologi finns det, annars - både på gymnasial nivå (via Komvux) och på högskolenivå... men de studierna kommer inte kunna leda till yrke Psykolog (i alla fall inte i Sverige). På studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologi kan man se en lista på kurser i psykologi på distans (utan obligatoriska träffar).