Zachary
    Om man har läst första året på gymnasiet och fått godkänt på alla kärnämnen och tar högskoleprovet, är man då behörig att söka in/läsa på högskolan?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Nej, tyvärr inte.
    Det är Examensbevis som krävs =3 års studier på gymnasial nivå på heltid, där minst 90% av poängen är godkända.
    Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig.

    OBS! det finns andra studieformer på eftergymnasial nivå, ex. yrkeshögskola - där de utbildningsansvariga får göra egna bedömningar (bl.a kan 20% av platserna inom yrkeshögskola, besättas av obehöriga).
    Hälsningar
    Peter syv