Clara

    Hej! Jag undrar lite angående meritpoäng. Jag har efter gymnasiet tänkt att studera vidare till sjuksköterska. Jag har för tillfället 1,5 meritpoäng och hade tänkt läsa Engelska 7 vilket ger ytterligare 1 meritpoäng och hade i så fall haft fullt/2,5 meritpoäng. Jag trivdes inte i klassen och bytte därför till Latin 1 som inte ger något meritpoäng. Min fråga är: behöver jag ha alla meritpoäng för att komma in på universitet eller klarar jag mig på 1,5? Mina betyg är relativt bra (mesta dels A:n och B:n).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,

    det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng.

    Du konkurrerar med meritvärdet - till högskoleutbildningar och det är en summa av Jämförelsetalet och meritpoängen. Ju fler meritpoäng, desto högre summan.
    Hur högt meritvärde som kommer ge plats på just den utbildningen som du kommer att söka, vet man inte på förhand.

    Jag kan också ge råd att du gör högskoleprovet.