Lexie
    Hej,
    Jag har planerat att söka tekniskt basår nästa år. Var inne lite på Chalmers hemsida och läste om det och fann denna text:

    Du kan inte tillgodoräkna dig några extrapoäng för meritkurser som ingår i ditt gymnasiebetyg när du söker
    Chalmers tekniska basår. Detta beror på att basåret är en förberedande utbildning på gymnasial nivå. Kurserna på Chalmers tekniska basår ger motsvarande behörighet i Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4. Men betyget på avklarade kurser på basåret kan inte användas för att höja gymnasiebetygets medelvärde. Basårskurserna ger inga meritpoäng

    Undrar om detta betyder att jag inte kan räkna med mina meritpoäng som jag har fått nu (från exempelvis engelska 7) eller att kurserna jag läser till inte höjer mitt
    snittvärde/antagningspoäng eller vad det kallas.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tea, Chalmers är en privat högskola och har bestämt att vid ansökan till deras basår får ej meritpoängen räknas in. Detsamma gäller också när man söker till en annan privat högskola- HHS, Handels högskola i Stockholm.
    Det är alltså, inte att det är BASÅR, som spelar roll utan att det är en privat högskola som har infört sina lokala regler, vilket den har rätt att göra.

    Om meritpoängen ej räknas in - då höjs inte meritvärde ovanför Jämförelsetalet.
    Jämförelsetal är det "betygs-snittet". Och det gäller i så fall alla - både dig och alla andra sökande; så alla är ändå i samma situation.
    Det är alltså i detta fallet så att endast de betygen som bidrar till Jämförelsetalet, som räknas in. Om engelska 7 ingår i Examensbevis som en vanlig kurs, ej U-kurs (utökad) - då räknas betyget i den kursen in, men inga meritpoäng läggs på.

    Med de exakta detaljerna - vilka kurser som just i ditt unika fall - kommer att räknas in, är det bäst om du kontaktar Antagningsgruppen på Chalmers. Detta för att det är deras lokala regler som de applicerar. Oavsett vad jag svarar eller vad någon annan säger till dig - blir det ändå det Jämförelsetalet (som i detta fallet blir = Meritvärdet) som antagningsgruppen på Chalmers räknar ut från dina betyg, som kommer att Gälla.
    Vänligen
    ANNA

    • : Okej, då förstår jag , tack! Vet du möjligen om samma sak gäller vid en 'vanlig' utbildning? Eller räknas meritpoängen bara inte med vid ett basår?
    • Milla : Se vad som står om det på utbildningens hemsida; står det inget, kontakta antagningsgruppen på det aktuella lärosäte och fråga.