Fartun
    Hej!
    Det är så att jag håller på att göra prövningar för att höja mitt snitt för att kunna komma in på läkarprogrammet. Jag tänkte göra en prövning i Idrott och Hälsa 1 och undrar om det kommer att räknas med i mitt betygsnitt? Det står lite olika information på antagning.se huruvida det räknas eller inte. Kan tillägga att idrott inte krävs för behörighet till läkarprogrammet.

    1 Svar

    My SYV

    Hej Fartun,

    så som jag och mina kollegor tolkar reglerna här på Fråga syv, så är det så att.... i fall du har Examensbevis från gymnasiet, och där infår Idrott och häsla 1 - då räknas betyget i den kursen in i ditt jämförelsetal.
    ___
    Förvirringen kan kanske bero på att i Examensbeviset från Komvux får ej längre betyg i Idrott och hälsa 1 ingå /det är ändring i reglerna från 1 jan 2017/ - innan dess fick den kursen ingå i Examensbeviset från komvux, men inte längre.
    Med vänlig hälsning

    My

    • : Hej! Tack för svar! Innebär det att om jag gör en prövning på ett ämne som inte ingick i min gymnasiexamen så räknas de inte med? Exempelvis, jag gick naturvetenskapprogrammet och hade bl.a. Matematik 1c,2c och 3c. Om jag skulle göra en prövning i Matematik 1b,2b etc skulle det räknas in?
    • Mikael : Du kan göra prövningar i matte 1a,2a och 3b och de betygen kommer räknas in i BII dvs i Kompletteringsgruppen - i stället för betygen i matte 1c,2c och 3c.