Frida
    Jag har läst engelska 5 under årskurs 1, men min lärare sa att jag inte skulle få något betyg eftersom att jag endast hade gått i den skolan en termin och han hade inte så mycket underlag för att betygsätta mig. Men jag har gjort nationella provet och fick ett B. Borde inte jag få ett B som betyg då för np är ju för att se vart man ligger ungefär? Kommer detta påverkas i slutändan i mina meritpoäng? Jag tänker att det är orättvist. Vad ska jag göra? Prata med min svenska lärare och be han sätta ett betyg eller kommer detta inte räknas med i mina merit? Han sa till mig att det inte kommer påverka mig då jag inte kommer använda mina betyg från år 1, bara från årskurs 3 men det låter inte rimligt för mig. Har han rätt?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Frida,

    betyg från åk1 spelar roll; det är inte så att endast betygen från åk3 räknas in, utan alla betyg från alla årskurser på gymnasiet räknas in, när man söker till en eftergymnasial utbildning.

    Engelska 5 är en obligatorisk kurs som måste finnas med godkänt betyg i Examensbeviset från alla nationella svenska gymnasieprogram. Utan betyg i Engelska 5 eller med F betyg i den kursen uppnår man inte kraven för gymnasieexamen.

    Du kan visa mitt svar till din lärare eller alla andra intresserade.

    Ang. om läraren hade underlag för att sätta betyg eller inte, kan inte jag uttala mig. Det är endast läraren som kan svara på den frågan.
    På din skola kan du prata med SYV, din klasslärare/mentor, med betygsättande lärare och med rektor.

    Det är rektor som är ytterst ansvarig; om du är missnöjd med de svar du från från lärarna, prata med rektorn.

    Med vänlig hälsning

    SYV