Anonym

    Hej! Jag har läst att på vissa antagningar till olika högskoleutbildningar, så räknas inte ens meritvärde från gymnasiet in i betyget. Handelshögskolan tror jag är en av dem. Stämmer detta och vilka fler högskolor/utbildningar räknar inte in meritvärde?

    • Liselotte : Menar du Meritpoängen? Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och meritpoängen.
    • Anonym : Hoppsan ,Ja, jag menar meritpoängen

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, kika på gymnasieguiden.se/informeras/merit - de statliga högskolor och universitet erkänner meritpoängen (i alla fall så vitt vi vet...). De privata - får bestämma själva.

    Liselotte
    • Anonym : Jag förstår. Vet du om alla högskolor accepterar upplästa betyg?
    • Anna : Med upplästa betyg prövas man i BII, kompletteringsguppen. Var man behörig redan innan uppläsningen, prövas man samtidigt i BI, direktgruppen, med det lägre meritvärde, som man hade innan uppläsningen.
    • Anonym : Tack!