Gustav
    Hej.

    Jag har planer på att söka till Receptarieprogrammet för att sedan efter utbildningen avgöra då om man vill jobba eller studera vidare.
    Jag har två frågor vad gäller detta:
    1. Kan apotekare efter 3 år börja jobba som receptarie eller har de ingen möjlighet att få en examen som receptarie då? Läser apotekare & receptarie första 3 åren liknande kurser?

    2. Vad gäller masterprogram som man kan läsa vidare efter att man fått en receptarieexamen, jag har förstått att man då efter avslut blir en leg apotekare och får det examen, korrekt? Och hur svårt är det att få en plats på masterprogammet samt vart finns detta tillgängligt?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,
    masterprogrammet i farmaci >> erbjuds på Umeå Universitet. Det är svårt att få plats på masterprogrammet i farmci då många söker dit efter receptarieprogrammet. Urvalet brukar göras på "antal akademiska poäng" dvs de med fler godkända högskolepoäng kommer in först... och gränsen brukar ligga på 3 terminer extra /minst/ utbildning... alltså de med endast receptarieprogrmamet som studier på högskole-universitets-nivå har i princip ingen chans att komma in; Man bör läsa minst 3 terminer till /vilka akademiska studier som helst/ - på heltid, dvs 90 högskolepoäng - för att ha en chans att komma in... så brukar det vara, enligt det svaret vi fick från de utbildningsansvariga på masterprogrammet i farmaci.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. om en studerande på apotekarprogrammet kan ta examen som receptarie efter 3 år - så kan jag svara så här "troligtvis" eller "förhoppningsvis". Upplägg och reglerna kan förändras. Olika lärosäten kan också införa sina egna "lokala" bestämmelser.
    Som det är nu, så kan man, allt som oftast, ta ut receptarie-examen efter 3 år på apotekarprogrammet... men man ska säga om det - på förhand, så att en "kandidat-kurs" kan inkluderas under tredje studieåret... Det funkar, enligt de sakkunniga, inte att bara sluta efter 3 år på apotekarprogrammet och bli en "färdig receptarie"... utan man måste i alla fall en termin innan dess prata med en studievägledare och få reda på om det är möjligt att "ta" en kandidatkurs och ta ut kandidatexamen, eller inte. Ofta går det att fixa till... men hur det blir i framtiden - kan ingen riktigt veta säkert.

    Så, om du idag tror att du vill läsa till apotekare, sök i första hand till apotekarprogrammet och i andra hand - till receptarie. Kommer du inte in på apotekarprogrammet, har du inte ngt. annat att göra än att börja läsa på receptarieprogrammet ... (du kan givetvis söka till nästa antagningomgång - till apotekarprogrammet igen, och om du kommer in, kommer du få dina studier på receptarieprogrammet tillgodoräknade, tror jag...). På så sätt slipper du läsa 3 terminer "extra" efter receptarieprogrammet - för att ha en chans att komma in på masterprogrammet i farmaci.
    Tips: man får lov att läsa på högskolenivå på 150%, dvs det går att läsa receptarieprogrammet + andra högskoleutbildningar, vid sidan om, på halvtid... och på så sätt kan man "samla på sig" 90 extra hp under sina studier på receptarieprogrammet; dock är det tufft att läsa på så hög studietakt!