Emma
    Jag behöver komplettera för behörighet för att kunna söka in till en utbildning och även höja mitt meritvärde. Jag ska läsa Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 3b och Matematik 4. Är det möjligt för en person att söka till en kurs i taget på komvux, eller “måste” man läsa flera kurser samtidigt? Det finns alltså inte risk att man kan bli nekad om man söker in varje termin?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    varje svensk kommun bestämmer rätt mycket över sin komvux, lokalt. Olika kurser erbjuds i olika kommuner. Därför kan du med fördel vända dig direkt till komvux i just den kommunen där du är folkbokförd.

    Allmännt/generellt gäller
    Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 3b och Matematik 4 - är fem 100poängs kurser; varje 100p.kurs tar det fem veckor att läsa om man läser endast den kursen och läser på heltid.
    Det går att läsa kurserna samtidigt, ex. är det vanligt att man läser fyra 100p-kurser på 20 veckor - under en termin.
    Att få plats på kursen matematik4 brukar man efter det att man fick godkänt betyg i matematik 3; detta för att kurser i matematik bygger direkt på varandra.
    Vänligen
    ANNA