A
    Hej! Jag vill bli en robotingenjör i framtiden och vill gärna jobba i Dubai, vilken gymnasielinje är bra för det och vilka universitet finns det i arabiska emaraten där man pluggar till robotingenjör? Och en sista fråga, vilka ämnen ska man hälst vara bra på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    robotingenjör måste vara bra på teknik (fysik och matematik) och engelska; om du vill studera och/eller jobba utomlands, - även andra språk, än engelska (språket som talas i det landet där man vill studera eller jobba).

    Ang. vilka universitet som finns i Dubai - var god sök info på whed.net/home.php

    Kika också gärna på Framtid.se (yrke/robotutvecklare).

    angående gymnasieprogram; om du vill läsa på gymnasiet i Sverige, så är det IB eller Teknik, som jag i första hand rekommenderar att du väljer mellan.

    Teknikprogrammet erbjuds bl.a på Järfälla-gymnasium och IB - på de här gymnasieskolorna i Stockholms län.