1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Carro,
    det kan vara väldigt olika från elev till elev. Men "överlag" ser vi att de flesta elever höjer sina betyg så att de på våren i årskurs nio har 5-10 betygspoäng fler än de hade på betyg från höstterminen i åk 9.

    5 betygspoäng fler får man om man höjer ett ämne i "två steg", eller två ämnen i "var sitt steg", exempelvis höjer matematik från C till B och engelska från D till C.

    Kanske kan man säga att det är vanligt att en elev höjer 3 ämnen med "var sitt steg" - exempelvis från E till D eller från B till A - från höstterminen i åk9 till vårterminen.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'anpassad skolgång' (2 st.)

    • Freja

      Går det att ha anpassningar?

      Hej! Jag börjar gymnasiet i höst och har under flera år i grundskolan haft anpassad studiegång. Jag har autism samt lider av psykisk ohälsa (depression och ångest bl.a.), så att vara färre timmar i skolan och istället arbeta hemifrån har hjälpt mig mycket. Och desto mer jag varit hemma desto...

      Julia: : Hej Freja!du skriver om att det har gått väldigt bra om du har studerat hemifrån, så varför inte försöka komma in på Korrespondensgymnasiet som erbjuder undervisning på distans?... Läs hela svaret
    • Elisabeth

      Hur fungerar anpassad skolgång och vem kan få det?

      Hej. Har en son som går 1: året på ekonomiprogrammet. Har hoppat av Samhällsprogrammet förra året. Skolarbetet går tungt, dålig motivation att ta sig till skolan, svårt att hitta vänner osv. Då allt varit problematiskt har vi sökt hjälp inom psykiatrin och det visar sig att han nog har...

      Mikael: : Hej Elisabeth, har man diagnos "på pappret" är det många ggr lättare att få igenom anpassningar av olika slag; detta bl a för att skola då kan förhoppnings... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga