Elle
    hej syv jag har haft denna fråga ett bra tag nu, och jag vet typ vad jag kommer få för svar för det får jag av alla. jag kan verkligen inte bestämma mig om jag vill gå sam eller hotell och turism. Och alla frågar bara mig, vad vill du jobba med. och jag vet verkligen inte. Oavsett vad en jag kommer gå för linje kommer jag att lägga till möjlighets att plugga vidare så ?. Jag tycker väldigt mycket om So ämnena, och har höga betyg i de ämnena. Men samtidigt så älskar jag att umgås med folk och vara ute osv, som man får göra i ht. Det är här mitt problem är, för i ht har man ju inte so ämnena på samma sätt som man har i sam programmet. Men jag är samtidigt rädd att jag ska ångra mig om jag går sam för att det bara kommer vara skola skola skola. Jag hade oavsett linje tänk mig att gå på St eskil i eskilstuna. Jag antar att ni inte kan ta reda på det här men finns det möjlighet att välja personliga val så man kan göra något mer praktikst och roligt om man går sam. Antar att jag borde ta kontakt med skolan, men de har inget öppethus så jag kan ställa frågor. Jag var på prova på dag på ht och upplevde inte så mycket eftersom vi endast var där i några timmar. Förstår att det är mitt val som jag miste välja..... men jag behöver lite råd, vad tycker ni jag ska välja

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Elle,
    St.Eskils >> hade öppet hus den 22 jan 2019, dvs i förigår, kl.17.30. Om du inte visste om det - är det givetvis jättesynd.
    Framöver, rekommenderas det att kika på gymnasieguiden.se/events där vi försöker presentera alla de olika gymnasievalsaktiviteter.
    Du har rätt i att det är Ditt val, men du växer, mognar och förändras från en dag till nästa; och dina tankar, önskemål och prefernser ändras också.
    En 16-åring kan vara jättesäker på sitt val idag, men om ett tag är hen säker på ngt. helt annat /det händer och inte alls är ovanligt/.
    Inom Individuellt val är det endast 200 poäng (av de 2500 poäng som man läser på 3 år på gymnasiet) som man väljer; och man endast kan välja av de kurser som skola kan erbjuda.
    Jag vill påminna om att lära sig saker, ha roligt och göra ngt. "annat" kan man även utanför skolan. All kunskap och färdigheter skaffar man sig inte endast inom skolan. Det finns möjlighet till självstudier, delta i föreningslivet, åka på resor /bl.a språkresor - man man lust och råd/... det finns massor man kan göra utanför skolan.

    Tips! försök boka "skuggning" under en hel skoldag på vardera av programmen;
    kan du gå på "prao" på gymnasieskolan under t.ex en hel vecka? - för att bekanta dig med skolan bättre.
    ... Men oavsett hur man tänker och väljer, så kan det tyvärr inte garanteras att det blir rätt.
    Blir det fel, så får man rätta till det sen, så gott man kan.