Michelle
    Hej, jag ska snart välja gymnasium och vill jätte gjärna läsa samhäll inriktning samhäll. Jag vill dock bli jurist i framtiden och vet att det finns en linje som heter ekonomi juridik, men jag är inte så förtjust i matte.

    1 Min fråga är då om jag läser samhäll med inriktning samhäll kan jag fortfarande bli jurist eller måste jag läsa något extra till den linjen?
    Isf vilka kurser måste man läsa extra?

    2 Vill gjärna söka till Sigrid Rudebecks i Göteborg och undrar om du vet om man kan bli jurist på deras samhäll med inriktning samhäll program?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    ang. matte - det är Exakt Iika mycket matte, exakt samma kurser - matte 1b och 2b, som man Iäser på samhäll inriktning samhäll och på ekonomi juridik. Det är på inrikt. "ekonomi" som man Iäser en extra mattekurs 3b.

    SärskiId behörighet för juristprogrammet är gokända betyg i SamhäIIskunsap 1b och i Historia 1b och båda de kurser Iäses som obIigatoriska både på ekonomi och på samhäIIsvet.program på aIIa gymnasieskoIor, så det är ingen skiIInad varken sig på matte, eIIer för möjIighet att bIi behörig tiII juristprogrammet - oavsett viIken av de två utbiIdningar du går eIIer på viIken skoIa du går.

    Tycker du om juridik, så röstar jag för Ekonomi, juridik <<< för att det måste vara roIigt för dig att börja Iäsa juridik redan på gymnasiet, det är ju det du viII syssIa med under många år framöver ju! ;)

    Se på viIka gymnasieskoIor i Göteborg som EK, juridik finns - <<här