Iza

    Hej! Mitt namn är Iza R Kniest. Jag försöker luska ut hur jag kan ta en examen i Engelska. Jag håller just nu på med Engelska 31-60 och ytterligare 7,5 affärsengelska plus en annan 7,5 poängskurs. Jag har tidigare läst 9 kurser utomlands i San Diego, som jag då hoppas att jag kan använda mig av. Och även två 7,5 + 3 poängs kurs på universitet tidigare (vindkraft grundkurs, html programmering och antibiotikaresistensens problematik). Kan jag använda mig av alla dessa kurser så borde jag väll kunna ta ut en högskoleexamen efter att jag är klar med Engelska 31-60? Eller hur fungerar det....

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det fungerar så att du måste prata med studievägledare på den institutionen från vilken du vill ta examen.
    Kurser som man läste utomlands är upp till ditt lärosäte att "godkänna" för att ta in i examen eller inte.
    Det finns endast generella "ramar" - t.ex att det måste vara 180 högskolepoäng i kandidatexamen och av dem minst hälften i Huvudämnet. Om du t.ex vill ta ut kandidatexamen i engelska - behöver du i så fall minst 90 högskolepoäng inom "engelska" och också kandidatkurs godkänd; vilka de övriga poängen /inom vilka kunskapsområden/ får vara - är upp till varje lärosäte att bestämma lokalt, på plats. Därför måste du vända dig till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen.