Emilia
    Hej jag skrev för typ 1 och ett halvt år sedan här och var orolig över gymnasiet. Nu har jag ut 9 och är snart klar med min första termin på vård och omsorgs programmet i Krokslättsgymnasiet. Kan bara säga att det var helt rätt val. Nu till min fråga. Jag vet att jag nyss börjat gymnasiet men jag undrar om ni enkelt kan förklara hur lång tid det tar efter gymnasiet? Alltså jag vill bli onkologisköterska, och som jag förstått det ska man fört utbilda sig till sjuksköterska sedan jobba ett tag och efter de specialisera sig i onkolog. Om ni skulle kunna förklara hur lång tid det tar från studenten till legitimerad sjuksköterska inom onkologi (ungefär) skulle det vara jätte bra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    så bra att du tycker du valde rätt utbildning på gymnasiet och att du trivs! :)

    Ang. din fråga om att bli Onkologisjuksköterska>>; reglerna och behörighetskraven kan ändras.
    Det vi vet idag är att Onkologisjuksköterska eller Specialistsjuksköterska med inriktning ot onkologisk vård blir man efter magister-påbyggnad motsvarande 1 års heltidsstudier efter Sjuksköterskeprogrammet, som går på 3 år + minst 12 månaders arbets som sjuksköterska på heltid.

         För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. - på "ren svenska" är det så att man måste bli sjuksköterska först, vilket tar 3 år på heltid på högskola/universitet; sedan måste man arbeta i minst 1 år på heltid; sedan måste man läsa på Specialistsjuksköterskeprogrammet i 1 år på heltid; eller på halvtid i 2 år - det kan vara så att Specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot onkologisk vård kanske ges endast på halvfart. Då jobbar man på halvtid samtidigt och läser på halvtid.

    Bästa hälsningar

    ANNA