Zaira
    Hej!

    Nu läser jag undersköterskeutbildning och jag vill läsa vidare till sjuksköterskeprogrammet.

    Jag läste SVA 1, Samhällskunskap 1b och Matte 1b. Vad behöver jag mer att läsa för att gå till universitet ( sjuksköterskeprogrmmet)?

    Mvh
    Zaira

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zaira,
    Du behöver bland annat godkända betyg i SVA2 och 3 och i Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c) - och även godkänt betyg i Engelska 6.
    För övrigt, behöver du också på något sätt bekräfta att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier: kanske har du gymnasiala betyg från ett annat land? eller så behöver du läsa mot examensbevis på komvux; ett annat alternativ är läsa på folkhögskolans allmän kurs: har man mycket goda förkunskaper, är det inte omöjigt att på en folkhögskola på bara ett år få ut Omdöme om grundläggande behörighet.

    Vänligen
    ANNA