Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olivia,
    Civilekonom - är en titel man får om man tar examen från Civilekonomprogrammet, som är en fyraårig högskoleutbildning.
    Ekonom kan man kalla sig för - om man vill, med vilken tidigare utbildning som helst... t.ex "Diplomerad gymnasieekonom" kan man bli på gymnasiets ekonomiprogrammet. Det krävs inte högskoleutbildning för att få kalla sig för en "ekonom", men ofta säger man "Ekonom" om personen tog examen från 3-årig högskoleutbildning; det finns massor av olika program på högskolenivå och man kan även sätta ihop egen kandidatexamen av fristående kurser.
    Sedan kan ekonomer och civilekonomer /på vissa arbetsplatser/ jobba med mycket liknande arbetsuppgifter och även ha samma lön; varför då läsa 4 år, kan man undra? om man kan få samma jobb med samma lön efter 3 år? - jo, för att det kan vara lättare att få jobb med längre utbildning inom ekonomi + att karriärmöjligheterna på arbetsplatsen kan också se "ljusare" ut för civilekonomer, jämfört med "vanliga ekonomer".
    Läs också gärna info i yrkespresentationerna:
    Civilekonom >>
    Ekonom >>
    Ekonomiyrken >>.

    Liselotte