Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    sök alla de olika utbildningar samtidigt; det går att bli antagen till flera olika yrkeshögskoleutbildningar och samtidigt också till flera olika folkhögskoleutbildningar; detta pga av att du söker till skolan direkt. Om du sedan blir antagen till flera utbildningar, kan du fatta beslut sen. Du behöver alltså inte bestämma dig nu. Att göra ansökan är inte så krävande, så varför inte söka till alla de utbildningar som du i princip kan tänka dig att gå?
    Nya Yrkeshögskoleutbildningar kan bli beviljade att starta inom kort, t.ex från augusti 2020 (beslut fattas av Myndighet för yrkeshögskola i slutet av jan 2020 och de kommer att dyka upp på www.yhguiden.se under februari).
    När du jämför utbildningar - kika på deras Längd/omfattning (är utbildningen på ett år på heltid eller på 2 år på halvtid, så är det samma omfattning i tid...). Med omfattande utbildning ger möjlighet att lära sig mer.
    Se också hur mycket praktik som ingår. Mer praktik är ofta bra. Fråga också Var ska man förväntas gå på praktik (exakt vilka verksamheter/arbetsplatser) och om du bör själv skaffa praktikplats eller om skolan har redan bestämda platser för praktik.
    Mer omfattande utbildning med längre praktik är den som de flesta arbetsgivare föredrar.
    Sedan, inom vilken skolform utbildningen är - behöver inte spela så stor roll... men yrkeshögskola är utbildningar på EFTERGYMNASIAL NIVÅ, alltid. På folkhögskolorna kan utbildningar finnas som ligger på olika nivåer: från grundskola till eftergymnasial nivå... så där kan man undra om utbildningen är på gymnasial eller på eftergymnasial (högre) nivå... på så sätt om jag måste rekommendera en skolform framför den andra - så skulle jag vara tvungen att välja Yrkeshögskola.