Razan

    Hej syv! Jag går mitt tredje år på gymnasiet och tänker läsa vidare. Jag är inresserad av biologi, kemi och hur människans kropp fungerar. Min fråga är vad är skillnaden egentligen mellan en farmakolog och farmacuet. Är farmakologi ett program eller är det något man specieliserar sig inom? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Razan,
    Farmaceut - är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier, som båda i Sverige är legitimationsyrken (strikta krav på utbildning ställs för att kunna få legitimation, som utfärdas av Socialstyrelsen).

    Farmakolog är däremot inte ett legitimationsyrke; det är därmed arbetsgivaren som bestämmer vilken utbldning som är tillräcklig.

    Idag, den 7 jan 2019, kan inte jag hitta ngt. program som skulle leda till yrket eller titeln som Farmakolog - men det kanske dyker upp ngt. tills antagningsomgång börjar den 15 mars 2019; de utbildningar inom Farmakologi som jag hittade idag - kan du se i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=farmakologi - det är kurser i farmakologi och några program, som har andra namn än just "farmakologi" utan ex. som kemiingenjör eller civilingenjör i kemiteknik.

    Tips! du får gärna vända dig till studievägledare och utbildningsansvariga på de institutuioner där utbildningar inom det aktuella område erbjuds.
    Alternativt kan du börja läsa kemi på högskolenivå - kurser eller kandidatprogrammet i kemi och "ta det därifrån" (när du är inne på en relevant högskoleutbildning, kan du få råd av dina lärara och annan personal på utbildningen och du själv också kommer att ha djupare insikt och ska kunna se vägen framåt - på ett annat sätt än innan).

    vänligen
    ANNA