Hej Malin;

    till högskola prövas Behöriga sökande >> i flera olika urvalsgrupper. Obehöriga sökande kan ej tas in på högskola/universitet i Sverige. Däremot kan Yrkeshögskola ta in även obehöriga.

    Betygsgrupper som används just nu, vid urval till högskoleutbildningar i Sverige, är BI och BII.

    BF är det de som söker med Omdöme från en folkhögskola.
    BIex - en gammal grupp som användes senast till våren 2017 och numera ej längre finns.
    *******
    BI - direktgruppen; det är om man med sitt Slutbetyg eller med sitt Examensbevis är behörig /både vad gäller grundläggande och särskild behörighet/, dvs att man ej behövde komplettera;

    BII - kompletteringsgruppen; det är om man ej var behörig utan kompletteringar.
    *******
    Man kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt, ex. i BI och BII och även i BF och samtigt i HP, om man har ett giltigt resultat på högskoleprovet.

    Du får gärna berätta lite mer om vad du funderar över, då blir det lättare att ge dig ett relevant svar.

    Du nämner "gymnasiebetyg" - det är ett ord som kan användas till att beskriva olika saker.. ibland menar man Examensbevis, ibland menar man Slutbetyg och ibland menar man ett enskilt betyg i en enda gymnasial kurs.

    "gymnasiebevis" - som du nämner i din fråga... jag tror du menar Examensbevis; men det ordet "gymnasiebevis" kan också användas när man menar "Intyg om att man är studerande på gymnasiet", dvs bevis att man är gymnasieelev (ibland behöver man uppvisa ngt. "papper" på att man är gymnasieelev).

    Svårt att förstå vad man menar när vissa termer används till olika saker...
    Vi försöker "renodla" det och skilja på
    Examensbevis
    Slutbetyg
    Studiebevis
    Samlat betygsdokument

    Och betyg i enskilda (fristående) kurser... :)

    Vänligen

    ANNA