Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'urval 1 och 2' (6 st.)
-
Urval 1 och 2 ????
fattar ingenting när det kommer till Urval 1 och 2 på antagning.se. Vad menas med exempelvis "Antal antagna urval 1: 34" och därefter "Antal antagna urval 2: 30". Betyder det att 4 utav 34 sökande tackat nej till sin plats? Blir antalet totalt antagna...
Hej,det är bäst du ställer just den frågan till Antagning.se eller till antagningsgruppen på det lärosäte där utbildningen ges. Din fråga handlar om administration kring antagning och/eller om... Läs hela svaret -
URVAL 2 eller 1?
Hej jag har gått ut gymnasiet med examen och godkänt i alla ämnen. jag började studera matte 3b på komvux för att söka ett program som har det som behörighet, jag tänkte även göra en prövning och höja ett B till ett A. Jag...
Hej!Jag är inte säker att jag har förstått din fråga.För det första, så undrar jag om du egentligen menar urvalsgrupp BII (kompletteringsgruppen) och inte alls "urval 2"? Urval 1 och 2... Läs hela svaret -
Hur kan jag fortfarande vara samma reservplats efter urval 2?
Hej, Jag sökte nyss en kandidatkurs där jag blev, efter urval 1, reservplats 2 samtidigt som 7 personer blev antagna (totalt 3 reserver). Jag blev kvar som reserv men efter urval 2 har plötsligt 5 personer kommit in samtidigt som jag är kvar på plats 2. Hur kan 5...
Hej Daniel,jag tycker du bör kontakta Antagning.se med din fråga. Tel.nr 0771-550720 och telefontid är kl.9-16 på vardagar.FRåGA SYV jobbar inte med antagning till... Läs hela svaret -
Kan man bytta kurs, från socionom till jurist??
Hej! är möjligt om man blev antagen som socionom och har pluggat typ en termin på universitet , byta till juridik(jag är anhörig) och till ett annat universitet och i så fall hur Går det till, är det meritpoäng som räknas igen eller om det...
Hej Margarita,studier på socionomprogrammet eller på en annan högskoleutbildning ger tyvärr inte formella fördelar när du söker till juristprogrammet.Till juristprogrammet... Läs hela svaret -
En elev vill läsa på gymnasiet utomlands?
Hej jag har en grundskoleelev som vill läsa på gymnasiet utomlands, så vi tittar på de olika alternativen. Som det ser ut så finns det några svenska skolor utomlands och så finns det "svenska sektioner" på utländska skolor, men jag...
Hej Ingen av sektionsskolorna erbjuder svensk gymnasieutbildning. Eleverna vid svenska sektioner följer ett annat curriculum (studieplan) än det svenska (med undantaget av att de har svenska som ett... Läs hela svaret -
Hur fungerar urval 1 och 2?
Hej! Jag har det väldigt svårt att förstå hur statistiken för urval 1 och 2 fungerar. Om det tillexempel står: Antagna i Urval 1: 29 Antagna i Urval 2: 29 Det skulle inte vara möjligt att alla antagna skulle tacka nej och att 29 helt nya personer blev...
Hej,Jag fick svar från Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd; var god läs - nedan: "Det är lite komplicerat och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga