Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'Matte 1' (5 st.)
-
Vad gör jag om jag får f i matte 1a?
Hej jag går frisörlinjen på ett yrkesgymnasium och jag har fått f i matte 1a betyder det att jag kommer behöva göra om matten helt eller gör det inget?
Hej,du måste få godkänt betyg i matematik 1 för att uppfylla kraven för examensbevis. Om du fick F i matte 1a har du rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut... Läs hela svaret -
Tenta av matte 1?
Hej! Om jag läser och börjar plugga in matte 1B nu på egen hand inför 1an på gymnasiet i höst, kan jag då tenta av matte 1 när jag börjar, och börja direkt på matte 2 när jag börjar gymnasiet? Det känns väl lite meningslöst och läsa matte 1 igen om man redan gjort ut hela boken och kan...
Hej Ninni,det är inte elevens rättighet att tenta av en gymnasiekurs och kräva sedan läsa nästa kurs, men du kan givetvis bedriva självstudier i matematik (det kan inte bli till din nackdel, i vilket fall). Om... Läs hela svaret -
Elev vill få betyg i matematik 1 redan på grundskolan?
Hej om en duktig i matte elev vill få betyg i Matematik 1 redan på grundskolan, vad gäller? Vänligen S.
Hej, Det är jättebra att eleven är duktig i matte! För att på grundskolan få betyg i en gymnasial kurs, ex. i Matte 1a, 1b eller 1c kan eleven göra en... Läs hela svaret -
Om man byter program på gymnasiet - matte 1?
Hej jag undrar följande - vad finns det för Regelverk som bekräftar det att i fall eleven byter program på gymnasiet, så får eleven behålla betyget i matte 1, även om det är inom fel mattespår? Tacksam för ett snabbt svar och med hänvisning till Regelverket, tack ! :)
Hejsan, Skolverkets bedömning är att elever vid programbyte kan behålla sina betyg på nivå 1, även om det är "fel spår" som de har betyg ifrån. Detta står bl a... Läs hela svaret -
Om man har läst matte 1a kan man då läsa matte 2b och sedan 3b?
Hej jag har läst el programmet och skall söka till högskola och dem kräver matte 3b så kan jag som har läst läsa matematik 1a läsa 2b och 3b eller måste jag läsa matte 1b sen 2b och sen 3b hur fungerar det. kan man läsa vidare på matte 2a och sen 3b?
Hej Hussein! Formellt sett så är man behörig läsa Matte 2b om man har godkänt betyg i Matte 1a. Så, du får läsa 2b och sedan 3b. Egentligen så behöver du bara godkänt betyg i just Matematik 3b... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga