Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'skatteverket' (7 st.)
-
Kan man vara fastighetsmäklare på deltid?
Hej, jag har sett många i andra länder som har ett jobb men jobbar också som fastighetsmäklare på deltid. Ibland brukar de också vara privata mäklare som inte jobbar för någon utan bara har tillräckligt med pengar för att köpa...
Hej!yrket Fastighetsmäklare är i Sverige strikt reglerat, för att kunna bli registrerad som fastighetsmäklare måste man uppfylla ett antal krav: bland annat krävs... Läs hela svaret -
Bästa vägen för att bli skattehandläggare?
Vilken är den bästa vägen att gå för att bli skattehandläggare på skatteverket? Vilken utbildning krävs?
Hej Anton!I en aktuell annons om anställningen som Skattehandläggare på Skatteverket står det följande krav på utbildning/arbetslivserfarenhet: -- avslutad gymnasieutbildning... Läs hela svaret -
Hur blir man revisor inom skatteverket?
Hejsan jag undrar hur ska man gå till väga för att kunna bli skatterevisor eller jobba med skatt som revisor inom skatteverket. Har tänkt att gå civilekonom med inrik: revisor och bank. Men efter det hur går jag tillväga och får jag lov att jobba...
Hej Hampus! För att bli auktoriserad revisor krävs att man genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov. Den teoretiska utbildningen görs... Läs hela svaret -
Gå svenskt gymnasium från utlandet?
Hej! Jag har en vän från Sydkorea som gärna vill gå på svenskt gymnasium (IB-programmet). Problemet är att det är väldigt svårt art hitta information kring hur eller om det går för henne att göra det som icke-asylsökande,...
Hej Frida,det är en svår fråga att svara på, bl.a pga det innefattar många olika "delar": kostnader, uppehållstillstånd, rätt att få utbildningsplats, bostad, tillsyn,... Läs hela svaret -
Behöver man ha en utbildning för att få leda danstränings-grupper?
Hej! Behöver man ha en utbildning för att vara gruppinstruktör för en mindre grupp människor på sin hemmaort. Jag vill dra igång en grupp som kan träffas och träna mha dans någon gång i veckan. Jag har ingen utbildning till...
Hej Sandra,jag ringde till Skatteverket och ställde din fråga. Det verkar vara rätt så krångligt... framförallt med skatter. Om du har för avsikt att... Läs hela svaret -
Komvux hos ny kommun?
Om jag flyttar kommun måste jag ta med ett utskrift som jag får ifrån Skatteverket när jag ändrar min folkbokföring eller kan Komvux kolla upp det direkt i deras system?
Hej Anders,när du blir folkbokförd i en ny kommun, borde komvuxpersonal kunna se det "på dator". Men när du precis har ansökt om adressändring och ändringen ännu inte genomfört av... Läs hela svaret -
Kan jag använda högskoleprovet VT-20 för ansökan till HT-20?
Hej! Kan jag göra högskoleprovet nu i vår 2020 och använda mitt resultatet för att söka höstens utbildningar? Hinner man?
Ja, du hinner.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga