Michelle
    Hej!

    Funderar på att utbilda mig till journalist. Undrar därmed om det finns någon skillnad och isåfall vilken, när det kommer till att läsa journalistik på universitet (kandidatexamen 1,5 år) respektive en journalistutbildning på en folkhögskola.

    Med vänlig hälsning Michelle.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle,

    kandidatexamen läser man på 3 år på heltid på högskolenivå.
    Folkhögskoleutbildningar kan variera i längd och innehåll...

    Yrket Journalist/Reporter är i Sverige icke-reglerat; alltså, finns egentligen inga regler om vem som kan få jobbet: arbetsgivaren bestämmer.  Därför är det i princip omöjligt att ge råd om utbildning till journalist. OBS! det är svårt att få jobb som Journalist.
    Det finns inga garantier att kunna försörja sig som journalist, oavsett vilken utbildning man går.

    Kika gärna på info om "liknande yrken": Författare, Manusförfattare, Levnadstecknare, Bloggare, Videoreporter, Influencer, Resejournalist, Multijournalist, Copywriter, Content manager.

    Om du vill gå en utbildning efter vilken du vill ha en god chans att få anställning - då rekommenderar jag i första hand utbildingar inom yrkeshögskolan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : För att komma in på journalistprogrammet jag själv tänkt på krävs 90 högskolepoäng därav enbart 1,5 års långa studier. Som jag uppfattat det kvittar det vad jag läst för kurser så länge det rör sig om minst 90 poäng innefattande en fördjupningskurs. Funderade därmed på att börja läsa det program jag kom in på nu till hösten, få mina poäng, för att sedan hoppa av och läsa enskilda kurser med fokus på sport/samhälle. Det till följd av att jag främst skulle vilja arbeta med sportjournalistik. Är dock medveten om att det är hög konkurrens när det kommer till att få jobb. Därmed kan det vara bra att fördjupa sig i mer än ett ämne, med andra ord ha ett annat ämnesområde som ”back up" (tänker att kurserna kanske kan ses som någon form av merit) vid en framtida jobbansökan samt det faktum att man har en kandidatexamen.
    • Julia :

      Är det sportkommentator eller en annan sort sport-journalist du vill bli? Bra att du är medveten om tuff konkurren. Jag tycker du har en bra plan. Ang. vilka tidigare högskolestudier som kan godkännas på det 90 hp-programmet som du vill komma in på - kontakta gärna studievägledare på just den institutionen där utbildningen ges. Lycka till!