Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'komma in i år2' (3 st.)
-
Skillnad mellan olika lärosätens kvalite?
Hej, jag tänkte söka högskoleingenjör inom maskinteknik framöver. Jag har kollat igenom kurserna på olika skolor och kommit fram till att Chalmers och Umeå universitet verkar ha intressanta kurser i sina versioner av programmet. Jag vet att Chalmers...
Hej Oskar,bostadssituationen i göteborg är mycket-mycket tuff. Om du får plats på en utbildning i Gbg som inte är på distans, då måste du hitta boende, men vad gör... Läs hela svaret -
Kan man ersätta vissa kurser med andra?
Hej! Jag studerar på universitet (180hp) men trivs inte och vill byta program men blir inte klok på behörigheten. Den kurs jag behöver är naturkunskap 1a2 eller naturkunskap 1b Det program jag vill läsa är en del av områdesbehörighet A14 vilket...
Hej Frida,särskild behörighet i områdesbehörighet A14 är - vad gäller naturkunskap - Nk2, och inte 1b. Se noga vad som står om behörighet om den utb., som du vill komma in... Läs hela svaret -
Byta linje efter åk 1- hur gör man?
Hej! Hur går man tillväga om man vill byta gymnasium och linje efter första året? Kan man gå kurserna som man inte har gått första året i linjen man vill byta till under sommarskola eller hur fungerar det? Tack på förhand
Hej,kan vara viktigt att veta från vilken och till vilken utbildning du vill "byta". Och så vad menar du med att "byta"?Vi rekommenderar att lägga in ansökan till år1 till en ny utbildning via... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga