Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32081 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'låg studietakt' (3 st.)
-
hur nära inpå universitetsansökan kan jag studera en meritkurs?
Under det kommande året kommer jag studera ett tekniskt basår. Jag vill även studera engelska 7 för den extra meriten. Jag tänkte välja att plugga engelska 7 på vårterminen eftersom jag har färre kurser på basåret den terminen....
Hej Emil,för att betyget ska räknas in inför ansökan till en svensk högskoleutbildning måste det vara synligt för personal på Antagning.se senast sista... Läs hela svaret -
Höja meritvärde efter gymnasiet?
Hej! Jag ångrar stort att jag inte tog moderna språk spanska 4 i gymnasiet eftersom det skulle gett mig ytterligare 1.0 till min merit. Min fråga är om det nu i efterhand går att läsa det på komvux och lägga på det i efterhand eller om jag...
Hej Amanda,du förlorar inget på att läsa moderna språk 4 på komvux, för att du kommer även fortsättningsvis prövas i BI, direktgruppen (med det lägre meritvärde,... Läs hela svaret -
Kommer detta sabba mina chanser?
Hej Jag har 15.70 som meritvärde och har en del E som jag viljat göra prövning på samt fixa mitt F på franska 4. Men frågan är kommer detta sabba mina chanser då jag hamnar i kompletteringsgruppen? Kan man inte söka via BI , BII samt Hp?
Jo, man kan prövas i BI, BII och HP (och även samtidigt också i BF, där sökande med omdöme från en folkhögskola prövas).Om du redan innan du kompletterar med högre betyg... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga