Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'välja tema för gymnasiearbete' (3 st.)
-
Vad kan man jobba med efter gymnasiet?
Hej! Jag går mitt sista år på frisörlinjen. Jag vill inte jobba som frisör efter gymnasiet. Vad kan jag jobba med som har en bra lön och bra arbetstider. Funderar på att ta truckkort. Finns det några korta utbildningar man kan gå för att...
Hejsan, du skriver att du vill ha "en bra lön och bra arbetstider." det är dock olika vad man tycker en "bra lön" och "bra arbetstider" är. T.ex kan man som personlig assistent jobba två... Läs hela svaret -
Arbeta på gymnasieguiden?
Hej! Jag är utbildad SYV och arbetar på gymnasiet just nu. Men jag är nyfiken på ert arbete. Hur arbetar ni? och hur kan man komma i kontakt med någon som anställer då jag är intresserad :) Tack ska ni ha!
Hej Anna och tack för visat intresse för vår verksamhet.Jag ser att du mailat på [email protected] och jag kommer att svara där.Med vänlig hälsning, Kristoffer -
välja gymnasiearbete?
Jag kommer börja med gymnasiearbete och måste välja ämne. Jag har valt entrepenörskap men behöver förslag att fördjua mig i från detta ämnet.
Hej Jessica!Kika gärna på yrkespresentationen entreprenor-egenforetagareVad är en "entreprenör"? Det är en person som tar initiativ till och organiserar en nyskapande verksamhet. Och en form av... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga