Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32018 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'antal alternativ i gymnasieansökan?' (3 st.)
-
Mindre chans att komma in på sitt andrahandsval och tredjehandsval?
Hej! Jag ska söka gymnasiet till våren och undrar om det är mindre chans att komma in på sitt andrahandsval, tredjehandsval, fjärdehandsval än någon som har haft den skola som sitt förstahandsval? Jag undrar också på ett ungefär hur...
Hej Agnes,gymnasieantagningen fungerar så att du prövas till ditt första (högst prioriterat) alternativ först (som om det vore den enda alternativet du sökt).... Läs hela svaret -
Gamla matte A motsvarar i dagens matte 1a, 1b eller 1c?
Hej, Jag tog stundenten år 2008 och har betyg under det gamla betygsystemet. Jag har då betyget Godkänt - G enligt det betygsystem som angavs under min gymnasietid. Jag studerade på en samhällsvetenskaplig linje. Jag vill nu läsa upp matte A och insåg...
Hej!du har rätt i att Matematik A motsvarar en av kurserna på nivå 1, alltså 1a, 1b eller 1c.Det är lättare att få högre betyg i matematik 1a och svårast... Läs hela svaret -
Kan man ersätta naturkunskap 1b med biologi 1?
Hej! Jag undrar om man kan ersätta naturkunskap 1b med biologi 1. Biologi 1 har jag redan läst och den är mycket svårare än naturkunskap 1b. Kan jag ersätta den?
Hej, i kurserna inom ämnet naturkunskap ingår avsnitt som handlar om biologi men även andra avsnitt som handlar om kemi och fysik. Därför kan man inte "ersätta" rakt av.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga