Katarina

    Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.

    Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).

    Frågor och svar taggade med 'kompetensutveckling' (3 st.)

    • Sara

      Chans att komma in?

      Hej! Ja läser nu eng 7 på komvux för höja merit och ska läsa matte 3 för att bli behörig till ekonomprogrammet. Ja har typ 13,30 i merit o med engelska 14,30. Matten räknas ej in men kmr göra prövningar så hamnar kanske på Max 15...

      Julia: : Hej Sara,antagningsgränser bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen: sökande med de meriter de har "ställs mot" antal utbildningsplatser. Ibland kan det hända att antal... Läs hela svaret
    • Alexandra

      Vidare kompetens för steriltekniker?

      Hej! Jag funderar på att studera steriltekniker på YH nästa år. Min fundering är som sådan; finns det möjlighet för vidare utveckling inom det yrket sen när man har jobbat ett par år? Då tänker jag inte på...

      Julia: : Hej Alexandra!Det vi på FRåGA SYV vet om yrket Steriltekniker berättar vi om på Framtid.se/sterilteknikerVad jag kan tänka mig kring fortbildning är att Arbetsgivare borde kunna erbjuda... Läs hela svaret
    • Sofia

      Hur ska jag göra?

      Hej. Jag är mycket förvirrad just nu. Jag har nyligen fått reda på att jag kommit in på en utbildning i Lunds universitet, detta var inte mitt förstahandsval... Jag vill mycket hellre gå på en annan utbildning. Men det krävs att jag satsar...

      SYV-besökare: : Hej Sofia,i din situation kan man börja läsa på den utbildningen som man kom in på och under tiden anmäla sig till högskoleprovet och söka till andra utbildningar. Jag tänker så här:... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga