Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31896 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'betygssnitt/jämförelsetal' (3 st.)
-
Påverkar komvux kurser mitt meritvärde?
Hej, Jag har gått ut gymnasiet där jag har en examen i ekonomiprogrammet. Jag vill söka in till datateknik programmet där det krävs fysik 2 och kemi 1 för behörighet. Jag håller på att läsa kurserna på komvux och jag har följande...
Hej,betyg i kurser som krävs för särskild behörighet (i ditt fall fysik2 och kemi1 samt matematik 4... antar att även matte 4 krävs för särskild behörighet) kommer... Läs hela svaret -
Hur räknas ut betygsnittet i komvux?
Hej! Jag läser Na och Jag bestämde mig för att läsa på läkareprogrammet efter gymnasiet. Mitt betygsnittet håller sig till 16 vilket innebär att jag kan inte komma in i programmet direkt, utan har jag en lång väg i komvux. 1....
Hej Olivia,Betygssnittet kan högst uppgå till 20.0. Betygssnittet på 20.0 får man om man har alla A-betyg i alla kurser som ingår i ditt examensbevis (alltså alla kurser från alla... Läs hela svaret -
Olika svar för att räkna ut betygsnitt?
Hej! Jag frågade er förut om hur man skulle räkna sitt betygsnitt och fick svar av er att för varje betyg höjs det 0.1 ex B till A i en 100 p kurs men det blev inte rätt.. hade 18.94 och höjde ett betyg i en 100p kurs från C till A vilket jag troddd...
Hej Julia,du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, utan det gör de som jobbar med antagning till högskoleutbildningar (det du eller vi räknar fram kommer ändå... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga