Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'platsfördelning och urval' (3 st.)
-
kompissök på folkhögskola?
Hej, hörde av en syv att man kan hjälpa varann och söka till universitet om man går på folkhögskola , genom kompissök. Ju fler som söker ju mer chans har man . Hur går detta till
Hej!Svar på din fråga finns på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval -- där läser vi bland annat följande text: "Platserna fördelas i... Läs hela svaret -
Vilken urvalsgrupp tillhör jag till?
Jag är 19 år och gick på teknikprogrammet på gymnasiet, men klarade tyvärr inte gymnasieexamen då jag hade underkänt i mer än 250p. Kurserna är fy1a, fy2, ke1 och ma4. Jag läser de ämnen på komvux just nu. Min fråga...
Hej,om du på komvux läser endast de kurser som du nämnde i din fråga, så är det 450 poäng och det blir en Komplettering och du prövas därför i BII... Läs hela svaret -
Kan man alltid söka med HP till alla program på universitetet?
Hej! Hur kommer det sig att vissa program på universitetet har studenter som kommit in via HP medans andra program inte har några som kommit in via HP även om det är fler som har sökt med sina gymnasiebetyg än programet har platser. Ett exempel på detta...
Hej Hugo,enligt informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/om-urval-och-studieplatser går minst en 1/3 del av studieplatser på svenska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga